I DEMOKRATIETS NAVN - afsluttede Metropolis festival for kunst og performance i byens rum med over 3000 mennesker i et brag af en begivenhed på Nytorv, 28. august 2015.
Her markere Steen & Hejlesen og Den sorte skole Grundlovens 100-års jubilæum med både dystopiske scenarier, kosmopolitisk feststemning og ligparade i Domhusets forhal.
Idé/Video/Iscenesættelse: STEEN & HEJLESEN
Musikkomposition/Liveopførelse: DEN SORTE SKOLE
Performance: Justitia NANNA FRANCISCA SCHOTTLÂNDER
Co-produktion: KØBENHAVNS INTERNATIONALE TEATER
I DEMOKRATIETS NAVN er støttet af:
Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for scenekunst
Statens Kunstfonds legatudvalg for musik
Sonning Fonden, Dansk Artistforbund
O.W. Ejendomme A/S
Gangstedfonden
Metropolis/Kit
FOTO Maja Nydal Eriksen
FOTO Maja Nydal Eriksen
“Hold nu op! Aldrig har jeg set en så gennemført, så vild og så medrivende liveinstallation! Jeg fangede mig selv i at stå med åben mund under hele installationens varighed og være fuldstændig opslugt af en eminent sammensmeltning af kunst og politisk ”hyldest.”
En ret stor menneskemængde er samlet foran bygningen, og de er spændte. Med god grund! - For dette lyd og billedunivers, der ikke bare fejede benene væk under mig, men også under samtlige publikummer omkring mig, drev tankerne fremad.
Anledningen: 100 året for grundlovsjubilæet, og spørgmålet Hvad er det egentlig vi fejrer? blev om-hyggeligt bearbejdet.”
Rose Himmelstrup Hansen, Ungt Teaterblod
“Klokken lidt i 22 er der spot på Domhuset på Nytorvs bog- staver ”Med lov skal man land bygge”. Ovenover kører begyndelsen af Jyske Lov fra 1241:
“.. . . . . . .oven skal være ærlig og retfærdig....Loven skal
være tydelig så alle kan forstå hvad loven siger. . . . .
Loven skal ikke skrives til nogens særlige fordel.. . . . . . ”
Temaet var ikke til at tage fejl af, da ord som Demokrati, (T)error, Autokrati og Confidencial senere bliver oplyst på muren og ikke mindst, da en nøgen kvinde (Justitia) kommer ud fra bygningen med en hvid maskinpistol i den ene hånd og en hvid vægt i den anden.
Denne oplevelse krævede ikke, at man var kunstelsker og kunstkender. Den om- favnede dem, der er til DJ’s, dem der er til performancekunst, dem der er til politisk aktivisme og så alle dem, der slet ikke er til noget af det.”
Rose Himmelstrup Hansen, Ungt Teaterblod / 29. august
FOTO Maja Nydal Eriksen
FOTO Maja Nydal Eriksen